Voedselovergevoeligheid

• Chronische diarree, obstipatie, constipatie, PDS, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, Winderigheid, Opgeblazen gevoel, Bovenbuikklachten.
  • Maagzuur, Ulcus, Hernia diaphragmatica.
  • Chronisch Vermoeidheid Syndroom, Burn-out syndroom.
  • Hoofdpijn, Migraine, Concentratieproblemen, Autisme, Hyperactiviteit, ADHD, Vermoeidheid, Depressies, Hyperactiviteit, Multiple sclerose.
  • Chronische ontstekingen, Reumatische problemen, Artritis, Fibromyalgie, Infecties.
  • Huidproblemen, Atopische eczeem, Acne, Psoriasis.
  • Adipositas, Overgewicht.
  • KNO-problemen, ontstekingen aan oor of neus, constante verkoudheid, rhinitis (ontstekingen in de neus en het neusslijmvlies), tinnitus(oorsuizen), Astma, COPD.
  • Hormonale stoornissen, Diabetes, Schildklierproblemen.

Chronische aandoeningen/ziekten/klachten en auto-immuunziekte, zoals onder andere hierboven vermeld, kunnen veroorzaakt worden door een voedselovergevoeligheid. Het lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen, bijvoorbeeld ei, tomaat, kaneel en/of soja, dit is heel individueel. Het functioneren van het lichaam (het immuunsysteem) raakt verstoord. Door het immuunsysteem worden voedingsstoffen gezien als toxische stoffen, welke een lichamelijke reactie veroorzaken. Het lichaam wil deze voedingsstoffen opruimen, dit veroorzaakt een ontstekingsreacties en klachten. Tot wel 46 dagen (6,5 week) na het in contact komen met de desbetreffende voedingsstof kan er een ontstekingsreactie en klacht optreden.

In 2000 heeft de British Allergy Foundation 4200 onderzoeken bestudeerd. Geconcludeerd kon worden dat 45% van de Europese bevolking een voedselovergevoeligheid heeft. Door het elimineren van de voedingsstof(fen) en een blijvende aanpassing van het voedingspatroon kan de aandoening/klacht verminderen of geheel verdwijnen.

Via een screening kan onderzocht worden voor welke voedingsstoffen je overgevoelig bent. Door deze voedingsstoffen minimaal 7 weken uit je eetpatroon te halen en een rotatie-dieet te volgen, verminderd of verdwijnt de aandoening/ klacht(en). Na deze eliminatieperiode kunnen de geëlimineerde voedingsstoffen één voor één geïntroduceerd worden en gekeken worden welke voedingsstoffen klachten geven. Bij geen klachten kunnen die voedingsstoffen in je rotatie-dieet toegevoegd worden. Met aanvullende voedingsadviezen gericht op de aandoening en genezing kan het lichaam zich gaan herstellen. Na deze herstelperiode kunnen de resterende geëlimineerde voedingsstoffen weer één voor één geïntroduceerd worden en wederom op klachten getest worden. Bij geen klachten kunnen deze voedingsstoffen ook in je rotatie-dieet toegevoegd worden. Vaak zijn er een paar voedingsstoffen die klachten blijven veroorzaken en die altijd vermeden moeten worden.

Wil jij aan je gezondheid werken en wil je meer informatie over deze behandeling? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bel naar 06-51609604 of stuur een bericht:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.